Het lichaam heeft vitamine D nodig voor stevige botten en tanden. Het zorgt ervoor dat calcium en fosfor uit eten goed worden opgenomen en worden vastgelegd in de botten en tanden tijdens de groei. Daarna is vitamine D nodig om botontkalking (osteoporose) zoveel mogelijk te beperken, en daarmee het risico van osteoporose op latere leeftijd te verminderen. Vitamine D speelt ook een belangrijke rol bij de celgroei en celdeling, zoals in het immuun(afweer)systeem. Er zijn ook onderzoeken waaruit een verband is aangetoond tussen lage vitamine D niveaus en: hart- en vaatziektes, depressies, hoge bloeddruk, vorming van diabetes type 2, MS en zelfs verschillende vormen van kanker (met name borstkanker).

Vitamine D zit in eten: vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. De kans dat je hierdoor genoeg binnen krijgt is nihil. De zon moet namelijk een bepaalde kracht hebben waardoor de huid bij blootstelling vitamine D kan gaan aanmaken. Want als de zon krachtig genoeg is én je stelt je gezicht en je armen gedurende zo’n 20 minuten bloot aan de zon, dan is die vitamine-D-voorziening voor die dag voldoende. Maar wanneer je binnen blijft en je niet elke dag een haring eet, dan is vitamine D-suppletie de enige oplossing om je bloedspiegel op een aanvaardbaar niveau te houden.

De Gezondheidsraad adviseert alleen extra vitamine D aan: kinderen, zwangeren, vrouwen boven de 50 jaar, mannen boven de 70 jaar, bij het dragen van een sluier, donkere huidskleur. Zelfs deze aanbevelingen worden nog lang niet altijd opgevolgd maar de aanbevolen hoeveelheden zijn ook nog eens te laag. Dit advies is dus achterhaald.

Ik raad daarom iedereen aan, zeker in de winter én wanneer je veel binnenshuis verblijft, om 2000 IE (50 mcg) vitamine D per dag te nemen. Dat doe ik op advies van de echte vitamine-D-experts die onderzoek doen met deze vitamine. Als je besluit te suppleren, kies dan altijd voor natuurlijke middelen en geen chemische.