Quinoasaladeader

Lunch

What about lunch? Eet je dagelijks braaf je gesmeerde bammetjes of ben je overgeleverd aan de bedrijfskantine? Besteed aandacht aan een goede lunch en je kunt er de hele middag weer tegenaan. Voorbereiding is hierbij het halve werk dus maak het de avond ervoor klaar zodat je ’s ochtends de lunch zo mee kan nemen naar je werk.

Kien-wa salade

Quinoa is een prima basis voor een goede lunch. Het is een bron van eiwit en andere belangrijke voedingsstoffen. Ik kook quinoa in grotere hoeveelheden zodat ik een aantal dagen vooruit kan, het is 3 dagen houdbaar in de koelkast. Je kan eindeloos variëren; kijk gewoon wat je in huis hebt en dat voeg je toe.


Ingrediënten (1 persoon):

  • kopje quinoa
  • stuk komkommer
  • handje cherrytomaatjes
  • halve avocado
  • 1 lente ui
  • gemengde sla
  • half blikje tonijn
  • 1 eetlepel pompoenpitten

Dressing:

  • 1 eetlepel olijfolie
  • 2 eetlepels witte- of rode wijnazijn
  • 1 theelepel mosterd
  • zout & peper


Bereiding:

1. Spoel de quinoa af en kook deze volgens de bereidingswijze op de verpakking.
2. Snijd de komkommer, tomaatjes, avocado en lente ui in stukjes. Meng dit samen met de tonijn door de quinoa.
3. Klop de dressing en voeg deze toe.
4. Voeg als laatste de sla toe en hussel alles door elkaar. Strooi de pompoenpitten erover heen.

Als je de salade bewaart in de koelkast voor de volgende dag hou dan de pompoenpitten, sla en dressing apart en meng alles pas als je gaat eten.


Tips:

  • Je kunt de salade vullen met broccoli, courgette, wortel, radijsjes, peultjes, spinazie, kikkererwten, olijven, feta, alles wat je lekker vindt!
  • Vervang de tonijn door makreel, (gerookte) kipfilet, rosbief.