havermout

Ontbijt

Het oude gezegde “ontbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar” is echt waar. Het ontbijt is zo belangrijk. En toch zijn er zoveel mensen die dit overslaan of te weinig eten. En als je slecht begint dan hangt de dag vaak aan elkaar van snacken omdat je bloedsuikerspiegel schommelt. Dus neem de tijd voor het ontbijt!

Healthy Havermout

Ok ik moest wennen aan de smaak (dat moet je er namelijk zelf aan geven ;-) maar havermout is zo voedzaam. Dit eet ik vaak doordeweeks omdat je het de avond van te voren in de koelkast kan klaarzetten. Er zijn veel recepten op internet te vinden en je kunt eindeloos variëren. Ik vind het persoonlijk lekker om het uit de oven te eten maar opgewarmd in een pan is natuurlijk ook goed.

Ingrediënten (1 persoon):

  • 60 gram havermout
  • 100 ml amandelmelk (of water)
  • 1 eetlepel gebroken lijnzaad
  • halve banaan
  • handje blauwe bessen (kan uit de vriezer)
  • handje ongebrande noten


Bereiding:

1. Prak de banaan in een vuurvast schaaltje.
2. Doe er de havermout en water bij zodat het een papje wordt.
3. Voeg daarna het gebroken lijnzaad, de blauwe bessen en noten toe. Meng goed.
4. Zet dit ’s avonds afgedekt in de koelkast. ’s Ochtends de oven voorverwarmen op 175 graden, 20 minuten in de oven en smullen maar!


Tips:

  • De blauwe bessen kun je vervangen door stukjes appel met lekker veel kaneelpoeder (dit stabiliseert de bloedsuikerspiegel). Geen vers fruit in huis? Neem dan gedroogde vijgen of dadels.